Racionalisme
i Empirisme: de Descartes a Hume
Per
racionalisme s’entén la corrent que “afirmarà
la primacia de la raó com a facultat
cognoscitiva, i tendirà a menysprear el paper de l'experiència sensible.”[1]. Descartes
proposarà que és a través de la raó la manera de conèixer de forma vertadera: “es el entendimiento
y no la imaginación o los sentidos la fuente que nos proporciona acceso al
conocimiento real de las cosas”[2],
premissa directa de la corrent racionalista.
Per poder abordar la visió
racionalista sobre l’existència de Déu s’usarà la perspectiva de René
Descartes, qui formulà una sèrie de premisses que donaven, inequívocament, a la
justificació de l’existència d’aquest: a partir d’adoptar un pensament escèptic
en el que decideix dubtar del somnis, dels sentits i de les matemàtiques –a
través del Geni Maligne–: “Así pues, supondré que hay, no un verdadero Dios —que es
fuente suprema de verdad—, sino cierto genio
maligno, no menos artero y engañador que poderoso, el cual ha usado de toda
su industria para engañarme.”[3].
Descartes
arribà
a la seva etapa solipsista en la que reconegué que la seva ment sí existeix,
però no si el seu cos o allò que veu fora de si ho fa. Durant aquest procés de dubte començarà a intuir que està dubtant, per tant, en el moment en que dubta, és
conscient de que pensa, per tant, existeix –cogito ergo sum–: heus
aquí la primera de les realitats: la res cogitans –l’ens pensant– . A
través del descobriment de la primera realitat es donarà pas a la segona: la
idea de Perfecció, és a dir, l’existència de Déu, en detriment del geni maligne:
“Es
posible que Dios no haya querido que yo sea burlado así, pues se dice de Él que
es la suprema bondad.”[4].
Descartes classificarà les idees en
innates, adventícies i factícies i, a partir d’aquesta classificació, deduirà
que el no-res no pot produir quelcom, o que allò més perfecte no pot
mai provenir d’allò menys perfecte: és a partir d’aquestes premisses i de la
constatació evident que el contingut de la idea innata
de Déu duu intrínsecament lligada la idea de perfecció – “Y más aún: la idea por la que concibo un Dios supremo […] esa idea
—digo— ciertamente tiene en sí más realidad objetiva que las que me representan
substancias finitas”[5] –, Descartes
obté la prova de l’existència de Déu (Arenas, 2015: 104;105): “yo soy finito,
limitado e imperfecto […]. ¿Cómo podría algo imperfecto y finito como yo haber
producido la idea de un ser máximamente perfecto e infinito que tengo en mi?”[6];
tal i com explica a Meditaciones
Metafísicas (1641):
“Así pues, sólo
queda la idea de Dios, en la que debe considerarse si hay algo que no pueda
proceder de mí mismo. […] Pues bien, eso que entiendo por Dios es tan grande y
eminente, que cuanto más atentamente lo considero menos convencido estoy de que
una idea así pueda proceder sólo de mí. Y, por consiguiente, hay que concluir
necesariamente, según lo antedicho, que Dios
existe. Pues, aunque yo tenga la idea de substancia en virtud de ser yo una
substancia, no podría tener la idea de una substancia infinita, siendo yo
finito, si no la hubiera puesto en mí una substancia que verdaderamente fuese
infinita.”[7]
En referència a la corrent empirista, es
presenta com a oposició del racionalisme, atès que l’empirisme tracta el valor
de la dada empírica “com a punt de
referència últim, que cap raonament no autoritza a pervertir”[8],
és a dir, que exclou a la raó com a facultat cognoscitiva en primer terme,
usant la dada empírica com a element clau del seu estudi.
David
Hume, principal referent empirista, retreu la demostració de Descartes sobre l’existència de Déu establint que “La razón no puede jamás convencernos de que la
existencia de un objeto implica la de otro”[9], amb la qual cosa afirmarà que: “La idea de un objeto es una parte esencial de la
creencia acerca de él, pero no toda ella.”[10]
Amb aquesta cita, Hume declara no la
existència de Déu, atès que ni l’afirma ni la nega, sinó que aquesta imatge que
es té sobre Déu és una idea d’un objecte que no es reafirma en l’experiència,
per la qual cosa no aporta una nova idea sustentada:
“[…] sería tan
dogmático para Hume tanto negar como afirmar de una forma taxativa la existencia
de la divinidad. Lo que podemos afirmar o negar taxativamente es aquello de lo
que tenemos experiencia cierta, el resto queda para la imaginación o para la
fe”[11]
Atès que Hume és el màxim representant de
l’empirisme, no accepta més que allò experienciable i demostrable: segons
escriu a Tratado de la Naturaleza Humana
(1739-1740), “el contingut de la ment
humana es redueix a impressions [...] i
idees [...], el grau de validesa de les segones és en funció de la seva
proximitat amb les primeres”[12], amb
la qual cosa es deixa constància que la idea de Déu no té validesa atès que no
és pròxima a cap impressió –sensació interna o externa–:
“Así, cuando
afirmamos que Dios existe nos formamos simplemente la idea de un ser tal como nos es presentado, y la existencia que le
atribuimos no es concebida por una idea particular que unamos a la idea de sus
otras cualidades y que pueda nuevamente ser separada y distinguida de ellas.
Voy aún más lejos, y no contento con afirmar que la concepción de la existencia
de un objeto no es una adición a su simple concepción, mantengo igualmente que
la creencia en la existencia no aporta una nueva idea para unirla con las que
componen la idea del objeto”[13]
Així,
com Bernardo Pérez (2006) explica, no es pot afirmar absolutament res sobre els
atributs de la deïtat, atès que l’únic criteri acceptat per aquest és
l’empirista: allò que no és experienciable, senzillament no és. (Pérez Andreo, 2006: 145;146)
Havent
explicat breument les corrents racionalista i empirista a propòsit dels seus
màxims exponents i com concebien –o no– l’existència de Déu i, tal i com es
comentava al principi de l’assaig, es durà a terme una petita aproximació als
aspectes de la proposta ètica que Descartes donà a El Discurso del Método (1637), en la que explica les tres màximes
sobre la seva moral provisional, on la primera és “seguir
las leyes y las costumbres de mi país, conservando constantemente la religión
en que la gracia de Dios hizo que me instruyeran desde niño, rigiéndome en todo
lo demás por las opiniones más moderadas
y más apartadas de todo exceso […]”[14]
Aquesta
primera màxima correspon plenament al pensament aristotèlic de les virtuts: “Porque la templanza y la fortaleza destrúyense por exceso
y por defecto, y consérvase con la medicina. […] El exceso es el error y el
defecto afrenta, y el tomar el medio es ganar honra y acertarlo, las cuales dos
son propias de la virtud”[15].
La
segona màxima adoptada a la moral per provisió de Descartes és “ser en
mis acciones lo más firme y resuelto que pudiera y seguir tan constante en las
más dudosas opiniones, una vez determinado a ellas, como si fuesen segurísimas”[16]:
aquesta màxima fou molt qüestionada, malgrat el que Descartes pretenia era
reconèixer els límits: “Bajo
condiciones de ignorancia parcial o total, lo sensato pasa por aplicar una
racionalidad contextual, consciente de su carácter falible y revisable, pero
que […] cancele toda vacilación o irresolución”[17].
La tercera màxima i última diu “procurar siempre vencerme a mí mismo antes
que a la fortuna, y alterar mis deseos antes que el orden del mundo, y
generalmente acostumbrarme a creer que nada hay que esté enteramente en nuestro
poder sino nuestros propios pensamientos”[18]:
Es tracta d’un pensament influenciat per l’estoicisme, on el concepte d’apatia hi és plenament present.
Per tant, es pot concloure que, segons la
corrent racionalista –Descartes– és irrefutable l’existència de Déu atès que la
idea innata de perfecció que els humans tenen ha hagut d’esser creada per
quelcom perfecte –ergo, Déu–, mentre que la corrent empirista basarà les seves
premisses en tot allò experienciable –doncs si no ho és, no és–; sobre la proposta ètica de Descartes amb la seva Moral
Provisional i les tres màximes, s’intueix una quarta màxima intel·lectualista: “[...] basta juzgar bien, para obrar bien, y juzgar
lo mejor que se pueda, para obrar también lo mejor que se pueda; [...] y cuando
uno tiene la certidumbre de que ello es así, no puede por menos de estar
contento”[19]. Es veu així la intenció de dita proposta, obrar bé, obrar
conforme la raó.
Fonts
Documentals
Arenas,
Luís (2015). Descartes.
La duda como punto de partida de la reflexión. Madrid: RBA Coleccionables S.A. (Col·lecció: Aprender a Pensar).
ISBN: 978-84-473-8317-7
Aristòtil.
Ètica a Nicòmac .[La Ética de Aristóteles, Pedro
Simón Abril]. Llibre Segon. Madrid. Edició de 1918.
Descartes,
René (1637). Discurso
del Método. Madrid: Edaf Editorial. Edició de 2012. (Traduït per Antonio
Gual Mir). (Col·lecció: Humanidades).
ISBN:
978-84-414-3235-2
Descartes,
René (1641). Meditaciones Metafísicas. Madrid: Ediciones Alfaguara. Edició de 1977.
(Col·lecció: Clásicos Alfaguara).
ISBN: 84-204-0211-7
Hume,
David (1739-1740). Tratado de la Naturaleza
Humana. França: FV Éditions. Edició de 2014.
(Traduït per V. Viquería).
ISBN:
978-2-36668-985-3
Olesti
Vila, Josep (2009). “Racionalisme i Empirisme: De
Descartes a Hume”. A: Pensament filosòfic
i cienífic modern. Material docent de la
UOC. Barcelona: Editorial FUOC.
ISBN: 978-84-691-8537-7
Pérez
Andreo, Bernardo (2006). “David Hume y la religión.
Crítica a las pruebas de la existencia de Dios”. A: Revista Cauriensia. (Vol. I). Pp. 119-151
ISSN:
1886-4945
[1] Olesti Vila, Josep (2009). “Racionalisme i Empirisme: De
Descartes a Hume”. A: Pensament filosòfic
i cienífic modern. Material docent de la UOC. Barcelona: Editorial FUOC.
Pàg. 19
[2] Arenas, Luís (2015). Descartes.
La duda como punto de partida de la reflexión. Madrid: RBA Coleccionables S.A. (Col·lecció:
Aprender a Pensar). Pàg. 72
[3] Descartes, René (1641). Meditaciones
Metafísicas. Madrid: Ediciones Alfaguara. Edició de 1977. (Col·lecció: Clásicos
Alfaguara). Pàg. 11
[4] Descartes, René (1641). Meditaciones
Metafísicas. Madrid: Ediciones Alfaguara. Edició de 1977. (Col·lecció: Clásicos
Alfaguara). Pàg. 10
[5] Ibíd. Pàg. 21
[6] Arenas, Luís (2015). Descartes.
La duda como punto de partida de la reflexión. Madrid: RBA Coleccionables S.A. (Col·lecció:
Aprender a Pensar). Pàg. 105
[7] Descartes, René (1641). Meditaciones
Metafísicas. Madrid: Ediciones Alfaguara. Edició de 1977. (Col·lecció: Clásicos
Alfaguara). Pàg. 24
[8] Olesti Vila, Josep (2009). “Racionalisme i Empirisme: De
Descartes a Hume”. A: Pensament filosòfic
i cienífic modern. Material docent de la UOC. Barcelona: Editorial FUOC.
Pàg. 40
[9] Hume, David (1739-1740). Tratado de la Naturaleza Humana.
França: FV Éditions. Edició de 2014.
(Traduït per V. Viquería). Pàg. 85
[10] Ibíd. Pàg. 83
[11] Pérez Andreo, Bernardo (2006). “David Hume y la religión.
Crítica a las pruebas de la existencia de Dios”. A: Revista Cauriensia. (Vol. I). Pàg. 146
[12] Olesti Vila, Josep (2009). “Racionalisme i Empirisme: De
Descartes a Hume”. A: Pensament filosòfic
i cienífic modern. Material docent de la UOC. Barcelona: Editorial FUOC.
Pàg. 48
[13] Hume, David (1739-1740). Tratado
de la Naturaleza Humana. França: FV Éditions. Edició de 2014. (Traduït per V. Viquería). Pàg. 83
[14] Descartes, René (1637). Discurso
del Método. Madrid: Edaf Editorial. Edició de 2012. (Traduït per Antonio
Gual Mir). (Col·lecció: Humanidades). Pàg. 51
[15] Aristòtil. Ètica a
Nicòmac .[La Ética de Aristóteles, Pedro
Simón Abril]. Llibre Segon, Capítol II; Capítol VI, Pàg 50; 59
[16] Descartes, René (1637). Discurso
del Método. Madrid: Edaf Editorial. Edició de 2012. (Traduït per Antonio
Gual Mir). (Col·lecció: Humanidades). Pàg. 52
[17] Arenas, Luís (2015). Descartes.
La duda como punto de partida de la reflexión. Madrid: RBA Coleccionables S.A. (Col·lecció:
Aprender a Pensar). Pàg. 132
[18] Descartes, René (1637). Discurso
del Método. Madrid: Edaf Editorial. Edició de 2012. (Traduït per Antonio
Gual Mir). (Col·lecció: Humanidades). Pàg.53
[19] Ibíd. Pàg. 55
Quin va ser l'error de Descartes? Serà Antonio Damasio (2010) que criticarà la separació clàssica ment/cos cartesiana, assenyala que l'error va ser un racionalisme intocable, una idea profundament enraigada en la cultura occidental. Argumenta per què l'afirmació cartesiana “cogito ergo sum” és falsa i demostra que les emocions i els sentiments són molt importants en la racionalitat humana.
ResponderEliminarEns seguim llegint.
¡Hola Alba!
ResponderEliminarRosa Maria tiene razón. En su libro “El error de Descartes” Damasio pone en entredicho la famosa afirmación del filósofo “Pienso, luego existo”. Para el autor a medida que llegamos al mundo y nos desarrollamos siempre empezamos con el ser, y sólo más tarde pensamos. De manera, que somos y después pensamos, “y sólo pensamos en la medida que somos, puesto que el pensamiento está en realidad causado por las estructuras y las operaciones del ser”. Damasio, Antonio (2006-284-285).