Sobre el Relativisme Moral...
En primer lloc i abans d’argumentar a favor, en contra o
sols divagar sobre el relativisme moral, seria convenient poder explicar d’on
prové i quines són les seves característiques essencials: la corrent
relativista parteix de la premissa de que no
existeix cap veritat universal –la qual cosa ens recorda la doctrina
filosòfica escèptica–. En referent a l’ètica, desemmascarem dos blocs dins del
relativisme, essent el relativisme
cognitiu el que sosté que no existeixen veritats universals sobre el món,
doncs aquest sols té formes d’interpretar-lo, ja que canvia i no és etern –aquest
pensament el definia el filòsof sofista Protàgoras amb la sentència “l’home és la mesura de totes les coses; de
les que són perquè són, i de les que no són perquè no són” –. D’aquesta
manera els crítics d’aquest moviment afirmen que els relativistes proposen els seus enunciats com a
universalment vertaders, i no com a relativament vertaders.
Parlant
sobre el relativisme ètic, el segon
bloc del que ens interessa sobre el relativisme, sostenint que no existeixen
principis universalment vàlids de cap tipus, en sorgeixen dues vessants bastant
interessants: el subjectivisme, el qual insisteix en que són les eleccions dels
individus –subjectes– les que determinen la validesa o la il·legitimitat d’un
principi moral, i el convencionalisme, el qual defensa
que la autenticitat i la validesa d’un principi moral és relativa a les
conviccions d’una societat o d’una cultura determinada, anunciant així dues
tesis relativistes de caire transcendent: la tesis de diversitat –també
coneguda com Relativisme Cultural– afirma que quelcom es consideri correcte o
incorrecte variarà des del punt d’una societat a una altra, de manera que no hi
poden haver principis morals acceptats per totes les societats, partint de que
cada societat té la seva cultura. Per l’altra banda ens topem amb la tesis de
dependència, la qual sosté que absolutament tots els principis morals són
vàlids si aquesta legitimitat prové de l’acceptació cultural, amb la qual cosa
ens intenten demostrar que no existeixen valors morals universals que es puguin
aplicar en diferents comunitats i contextos històrics[1].
És
d’aquesta manera en la que sorgeixen els grans dubtes sobre la veracitat
d’aquest pensament; la validesa dels seus enunciats; la lògica a priori de les
seves premisses... Així doncs, és el relativisme moral la resposta que es
buscava a favor de la llibertat? Afavoreix aquest tipus de pensament el que
durà a la humanitat al lliure albir o pel contrari la condemnarà a la
relativitat en el sentit més absolut de la paraula? És el mateix la lliure
moral d’un assassí o un pederasta que la de qualsevol altra persona?
En
aquest text intentarem donar possibles respostes a aquestes preguntes que tota
persona que ha parlat alguna vegada sobre el relativisme s’ha pogut fer.
Com a
arguments in pro del relativisme
moral, es posarà èmfasi en la defensa de la individualitat per sobre de totes
les coses, ja que existeix una moral per a cada home, per tant hi ha tantes
veritats com a persones en aquest món, la
qual cosa ens du a l’antítesi del relativisme: si cada moral individual és acceptada,
aquesta justifica actes cruels de ments torturades, doncs com a individus
compten amb aquesta “moral individual” que fa que els seus actes s’addueixin
per sí mateixos.
Un altre
argument a favor del relativisme moral és que gràcies a ell s’assegura la
preservació de cultures i identitats pròpies de societats que, probablement amb
la globalització i una única “moral” vàlida es perdria. Però el contra ve
agafat de la mà: ¿és aquesta la manera d’acceptar que, encara que no compartir
la mateixa “opinió”, l’ablació del clítoris, present en quasi tots els països
àrabs i gran part d’Àfrica, hauria de ser admesa com a “moral” ja que
existeixen cultures que la permeten i la perpetren al·legant motius culturals
i/o religiosos? Posant aquest mateix exemple, el qual està considerat com una
violació dels drets humans, és moral així que es practiqui, considerant-ho una
tradició? Al meu parer, no. Pot ser que hi hagi tantes morals com a persones hi
ha, però tot té un límit. Des d’un punt de vista ètic, trobem aquí la presència
del objectivisme ètic –terme que no s’ha de confondre amb realisme moral–, que defensa que, encara que les cultures
difereixin en els principis morals, existeixen alguns principis morals que sí
són universalment vàlids, moviment del qual en sorgeix el concepte de Moralitat Nuclear[2] –existeix un conjunt determinat de principis
universalment vàlids–.
Tornant
els pros i contres del relativisme moral, com a raonament in pro, al·legaré per la preservació dels drets morals individuals
sense ser jutjats, com podria ser la decisió d’una persona en convertir-se en
vegetariana o vegana, sense que la resta de persones jutgin la seva convicció
moral de que els animals tenen els mateixos drets que les persones. En contra
d’aquest raonament i sense canviar de tema, una persona amb una convicció moral
totalment diferent on actua en contra dels drets animals, que gaudeix amb el
sofriment animal, és de la mateixa manera acceptable? Relativament sí,
subjectivament no: una persona que ha estat criada en una família amb certes
conviccions, costums i tradicions on el respecte per als animals no ha aflorat
mai, no acceptarà la moral d’un vegetarià com a vàlida, doncs li semblarà una
estupidesa, de la mateixa manera que un vegetarià no entendrà com una persona
pot menjar carn, però, quina moral és la més vàlida? De qui depèn decidir-ho?
De la societat i del conjunt d’habitants d’aquesta? O dels propis individus
pensants? És aquí on apareix el relativisme en tota la seva forma. “Totes les
morals són vàlides”. És així cert que la moral d’un pederasta ha de ser
acceptada com a vàlida sols per ser la seva pròpia moral? O han d’existir uns
principis fonamentals i universals que triïn per nosaltres? En termes de
metaètica, estaríem parlant dins del concepte d’emotivisme, el qual afirma que,
“per tal de que una idea o acció sigui
correcta o justa, només cal que un grup es posi d’acord en considerar-la com a
tal. En conseqüència, tota ètica està abocada al relativisme, perquè el que un
grup considera valuós [...] no necessàriament coincidirà amb el que opini un
altre grup” [3].
Tot pot
ser moralment relatiu. Totes les morals poden ser acceptades o rebutjades
depenent dels criteris de qui les escolti. D’aquesta manera, el relativisme
moral pot acceptar la tortura o el assassinat segons el context cultural o
social en el que es trobi: molts pensem que la Pena Capital no està
justificada, però si un pres és jutjat i condemnat per una violació i
assassinat d’una nena, aquest concepte pot canviar. En canvi, si la condemnada
a mort per lapidació és una dona que ha comès adulteri, des d’un punt de vista global
d’una societat occidental, no podrà tenir justificació alguna.
Arribaríem
a una conclusió un tant abstracta en la qual una moral no pot ser vàlida quan
priva a una altra persona dels seus drets
naturals –citant a Locke–, com serien el dret de la vida o el dret de la
llibertat. Hi ha una frase que diu: la teva llibertat acaba on comença la meva.
Pot ser si partim des d’aquest punt seriem capaços d’acceptar certs principis
morals com a universals, encara que sigui quelcom ardu.
Personalment,
no al·lego a favor del relativisme moral. Al·lego a favor de la diversitat
d’opinions i de tarannàs, de la multiculturalitat de la que gaudim en aquest
món tan global, però han d’existir –i existeixen– normes i drets universals per
a les persones –i, personalment, per als animals–, encara que advoco per una
preservació cultural íntegra mentre que el dret de les persones no es vegi
violat ni alterat per cap tradició o costum. Com a conclusió personal, el Relativisme Moral
com a moral contemporània em semblaria obsolet; jo advocaria per un
objectivisme en el qual el relativisme hi és present però no dominant, ja que
existeixen pautes de comportament acceptades universalment.
DOCUMENTS
BIBLIOGRÀFICS
Alcoberro Pericay, Ramon. Contra el Relativisme
[en línia] versió digital. URL: http://www.alcoberro.info/V1/relativisme0.htm [Consulta: 02/10/2015]
Alcoberro Pericay, Ramon. Ètica i Filosofia
Política. Mòdul 1: Nocions Ètiques Bàsiques. Material Docent de la UOC.
Eureca Media S.L.: Barcelona (2009)
Depòsit Legal: B-33.220.2009
Audi, Robert
(Editor). Diccionario AKAL de Filosofía
(Títol original: The Cambridge Dicconary
of Phiosophy). Ediciones AKAL S.L., Madrid (2004)
ISBN: 84 460 0956 0
Ostalé, Julio.
El hombre es la medida de todas las cosas
[en línia] versió digital. A Coruña, 2014. URL: http://unedfilosofia.wordpress.com [Consulta: 03/10/2015]
Singer, Peter. “¿Por qué actuar
moralmente?” A: Ética Práctica (Alianza Editorial
(Capítol 12)) [en línia] versió digital. URL:
http://www.alcoberro.info/planes/singer9.htm [Consulta: 01/10/205]
[1] Audi,
Robert. “Relativismo” A: Diccionaroi Akal de Filosofía, (Títol
original: The Cambridge Dicconary of
Phiosophy). Ediciones AKAL S.L., Madrid (2004) pàg. 846
[2] Entendrem Nuclear
com “allò principal i el més important
d’alguna cosa”, definició extreta de http://es.thefreedictionary.com/nuclear. Els
principis als que es refereix aquest terme solen ser la prohibició de matar a
un innocent, robar...
[3]
Alcoberro
Pericay, Ramon. “Emotivisme” A.: Nocions Ètiques Bàsiques. Material
Docent de la UOC. (Ètica i Filosofia
Política (Mòdul 1), Eureca Media S.L.: Barcelona (2009)), pàg. 13
Hola Alba. He de seguir els teus post i, la veritat, és que són força interessants però, al meu parer, una mica extensos i el contingut del qual abraça molts aspectes de la nostra carrera d'Humanitats i, discutir-los correctament implica recuperar molta informació arxivada (d'art, de pensament filosòfic modern...) Perdona per no comentar-los a fons.
ResponderEliminarComo señala Bruner (1998:43) "Lo único que cabe esperar es un pluralismo viable respaldado por la voluntad de negociar nuestras diferencias en la manera de ver el mundo". Yo añadiría, además, que la diversidad pone de manifiesto el privilegio y la diversión de ser humano.
ResponderEliminar