martes, 25 de abril de 2017

La Dona Etrusca

La Influència Etrusca a Roma. La Dona Etrusca



“Según revelan los historiadores, las mujeres etruscas tuvieron una mayor participación en la vida comunal que sus contemporáneas griegas y romanas, ya que incluso participaban en los simposios (otra costumbre que los etruscos tomaron a los griegos). En la Tumba de los Leopardos de Tarquinia, las mujeres aparecen reclinadas sobre sillones junto a sus maridos en un banquete. Esta igualdad entre géneros era algo ajeno a las sociedades griegas y de Oriente Próximo, donde a las mujeres respetables no les estaba permitido participar en las fiestas. Además, las mujeres etruscas aparecen representadas con elementos como sombreros y calzado resistente, detalle que se ha interpretado como símbolo de un desarrollo mucho más activo en la vida pública, de modo que su labor no quedaba reducida a las labores y gestión del hogar, como en otras culturas. Además, aunque las tumbas femeninas no contenían armas, en ocasiones sí se han hallado carros, otra prueba de que su vida era más dinámica de lo que podía esperar una mujer itálica de la época[1].
      Amb aquest fragment de text de Susana Soler (2016) s’evidencien les clares diferències entre les dones etrusques i les seves contemporànies itàliques. Un exemple clar del paper de la dona itàlica respectable ve a la mà del còmic grec Aristòfanes, qui feu una representació teatral satírica de la bogeria que seria que les dones podien prendre el poder a través de la seva obra Les Assembleistes: es tracta d’una sàtira sobre la idea de la propietat comunal i de la idea utòpica de la dona atenesa participant en política. La idea crítica d’aquesta obra és la necessitat d’un govern que funcioni, ja que pel que és conegut sobre Aristòfanes, es tractà d’un personatge conservador que es mantingué en desacord amb la forma de govern dels democràtics, essent afí al partit Aristocràtic.

Les dones a Atenes eren les qui administraven les despeses de la llar, però s’ha de recordar que la dona atenesa no tenia dret a la propietat i sempre estava sotmesa a un home, ja fos el seu marit, el seu pare o el seu fill o, en el cas de faltar tots aquests, el parent més proper. Per la seva contra, la dona etrusca gaudia d’una llibertat perillosa segons autors com Aristòtil o Heràclit (Martínez-Pinna, 1996: 32): “la mujer ofrece una  imagen lasciva y desvergonzada, en definitiva, un ser peligrosamente libre[2].

“[...] Ambos autores [Horacio y Valerio Máximo] proporcionan sobre las mujeres etruscas una imagen de cierto libertinaje, que actúan con total desinhibición en las relaciones con el hombre, siendo ellas las que contra toda lógica llevan la iniciativa en el juego amoroso. No son pues sujetos pasivos, sino más bien al contrario se nos muestran dotadas de gran actividad, integradas en un amplio contexto social y muy distantes por tanto del tradicional encierro que sufrían tanto la mujer ateniense como la romana de la época republicana.” [3]

Tit Livi escrigué:

“Els joves de la casa reial ocupaven l’oci en banquets i en invitacions recíproques. Una vegada, mentre bevien a casa de Sext Tarquini [fill del rei], on també hi sopava Tarquini Col·latí, fill d’Egeri, la conversa va recaure sobre les esposes. [...]«Si tenim les forces de la joventut, ¿per què no pugem als cavalls i anem a veure en persona com és el capteniment de les nostres dones? Que cadascú tingui com a prova el que els nostres ulls hagin presenciat davant l’arribada inesperada del marit.» Tots els ànims s’havien escalfat amb el vi. «Anem-hi, doncs!», digueren tots; esperonant els cavalls, volen cap a Roma. Van arribar-hi quan començava a fer-se fosc; tot seguit, es van dirigir a Col·làcia on van trobar Lucrècia d’una manera molt diferent de com havien trobat les nores del rei; aquestes, les havien vist passant el temps en un banquet i en jocs amb gent de la seva edat, en canvi, ben entrada la nit, Lucrècia estava asseguda al mig de la casa dedicada al treball de la llana amb les esclaves enfeinades. En aquesta competició femenina, les lloances les va guanyar Lucrècia [...]”[4]

      Es tracta d’un exemple ferm i concís sobre la situació de la dona romana, en la que la guanyadora de les lloances de castedat provada fou Lucrècia, atès que les altres dones estigueren en festes i banquets, comportant-se com a dones de mala vida.

      En la cita de Tit Livi es nombra a Lucrècia, qui fou alabada pel seu valor al posar l’interès de la seva família per sobre de tot, de manera que les seves qualitats morals quedaren enllaçades als valors republicans morals que la seguiren, en detriment de la monarquia de Tarquini, qui havia sumit Roma en una decadència moral sense precedents (Soler Polo, 2015: 68). Lucrècia és considerada l’ideal de dona romana respectable, enaltint les virtuts supremes d’aquestes: pudicita i castitas –modèstia i castedat–:

      “Respecto a las mujeres romanas, cabe destacar que en la Antigua Roma no se les permitió tener relevancia alguna en la esfera pública: no podían votar ni desempeñar ningún cargo político. Ni siquiera podían ser sacerdotisas, a excepción de las vestales […]. Legalmente, las mujeres de Roma estaban bajo el poder de su padre o abuelo mientras estos vivían y, cuando morían, pasaban a estar bajo tutela del pariente barón más próximo. Al contraer matrimonio, podían pasar a la tutela de sus maridos, o            quedar bajo la de su familia, en función del contrato matrimonial aplicado. Algunas mujeres de la élite social tenían acceso a la educación, bien asistiendo a escuelas elementales –rara vez llegaban a ir a la escuela superior– o a través de tutores privados.[5]

      S’ha de recordar així que el paper de la dona atenesa i romana era la de subjecte passiu i sotmès als homes, les quals no tenien cap tipus de dret jurisdiccional envers els seus marits i elles mateixes: romanien sotmeses, esdevenint respectables.

“[...] entre los etruscos por el contrario figuran sobre todo tipo de soporte y con finalidad muy diversa (pinturas, relieves, espejos, cerámicas), dando a entender con ello que la contemplación de tales escenas no pertenece en exclusiva al universo masculino. Es más, las representaciones sobre espejos adquieren un mayor significado desde el momento que tales objetos pertenecen al ámbito femenino. De aquí se deduce otra importante diferencia entre la mujer etrusca y la griega, especialmente la ateniense: los pocos escrúpulos de la primera a mostrarse desnuda. Las escenas femeninas de baño en la cerámica ática no representan normalmente a mujeres respetables, sino que esta función se reserva por lo general a las prostitutas.[6]

      Aquesta cita és important en el sentit en que les dones ateneses sols es banyaven nues quan es trobaven soles, atès que si hi havia algun home, es cobrien el cos amb un vestit (Martínez-Pinna, 1996: 41); heus aquí una de les connotacions vexatòries del nu femení dins de la societat atenesa, contrast directe amb la concepció etrusca de nuesa, que no solament duia connotacions libidinoses o eròtiques, sino que es concebia com quelcom natural: “En Etruria, por el contrario la situación es muy diferente, como lo prueban distintas escenas, al margen de las puramente eróticas, en las que la mujer se presenta desnuda.[7] Es denota així un aspecte tergiversat sobre la naturalesa de la dona etrusca: no es tractava d’una dona libidinosa i eròtica, sinó d’una dona que s’acceptava i no s’avergonyia del seu cos, atès que no el concebia ni com una ofensa ni com una incitació.

      Un dels aspectes de més rellevància sobre el paper de la dona etrusca gira entorn al concepte de tryphé, que determinà la gran llibertat social de la dona que assoleix la plenitud dels drets jurídics (Martínez-Pinna, 1996: 43), però que també fa referència a que la base econòmica d’aquesta aristocràcia oligàrquica, que es trobava en l’explotació de mà d’obra dependent (Martínez-Pinna, 1989: 60).

      Sobre la dona etrusca i el seu paper en la societat i dins de les institucions s’escriu: “No es sorprendente descubrir que una sociedad de este tipo reconocía a las mujeres una importancia casi igual a la de los hombres a la hora de establecer genealogías y en la dirección de los asuntos domésticos[8]. Mentre que la dona romana només comptava amb el seu nom –de la família –, la dona etrusca tenia identitat pròpia: nom i gentilici, la qual cosa indicava que no estava sotmesa a cap home, atès que podia ser posseïdora de béns, esclaus... (Martínez-Pinna, 1989: 61), que difereix en gran mesura a la condició de la dona romana, qui estava sotmesa als homes–fos pare, germà, marit o tiet– com s’ha comentat anteriorment: “Así, los romanos tenían por costumbre dar marido a las hijas cuando estas eran aún muy jóvenes, lo que imponía a las muchachas una vida retirada cuando llegaban a la edad adulta.[9] No obstant, la dona romana gaudia de certs “privilegis” o “llibertats” –en el cas de les dones casades–, que podien assistir a banquets –acompanyades sempre dels seus esposos– o inclòs podien participar en política –però sempre a través d’algun home–.

      Queda patent així la condició elevada de la dona etrusca, qui gaudia d’un estatus molt superior al de les dones itàliques contemporànies: les etrusques participaven dins de les institucions, assistien a les festes i no s’avergonyien de la seva nuesa:

Pero entre todas las particularidades de la aristocracia etrusca, un elemento era el que más llamaba la atención a sus vecinos, sobre todo a los griegos: el privilegiado status de que gozaba la mujer. Efectivamente, los antiguos se escandalizaban de la vida licenciosa que practicaba la mujer etrusca, la cual asistía a los espectáculos y participaba en los banquetes junto a los hombres, algo que en Grecia estaba limitado a las cortesanas. Las representaciones artísticas y la epigrafía confirman la considerada situación de la mujer, poseedora de una capacidad jurídica idéntica a la del hombre[10].

      Malgrat es pogués pensar sobre un matriarcat etrusc, la veritat és que aquest fet té una explicació: al tractar-se d’una aristocràcia oligàrquica, amenaçada per la oligantropia –l’escassetat d’homes–, “para conservar en su seno el mayor medio de producción, la tierra, tenía que conceder a la mujer un status elevado y una capacidad jurídica ciertamente privilegiada” [11]. Com explica Xavier Espluga (2012): “tot i que cal defugir el concepte de “matriarcat etrusc”, sembla que en la societat etrusca hi havia una paritat formal entre home i dona[12].

      Les dones etrusques tenien dret sobre el seu patrimoni també tenien i a heretar possessions , la qual cosa difereix molt als drets de les seves contemporànies itàliques –exceptuant algunes dones ateneses, que podien heretar algunes coses, sempre que no tinguessin cap germà viu, sota la condició de casar-se amb el seu familiar més proper–.[13]

      Com a conclusions es pot extreure la importància de la dona etrusca dins de la seva societat, en la qual gaudia d’uns privilegis dels que les dones gregues i romanes mancaven; existia paritat formal entre home i dona i, malgrat la visió escandalitzada dels seus veïns grecs, el paper de la dona en la societat esdevenia molt important: a falta d’homes, les dones ocupaven els seus llocs –i sembla que amb molt bons resultats–, gaudien de la participació dins de les institucions i de les festes i banquets –reservats, en els casos de les dones itàliques, a les heterai sense la necessitat d’esser acompanyades pels seus marits o germans:A Etrúria, en plena igualtat amb el marit hi participava [en els banquets] la dona, la matrona etrusca. Això per als grecs era escandalós; [...] el banquet implicava [...] pràctiques de naturalesa eròtica[14] –. No esdevenien dones de bé o respectables per quedar-se a casa, sinó que participaven en la societat i posseïen una alta consideració social. 




[1] Soler Polo, Susana (2016). El Nacimiento de Roma. Desde la fundación hasta la conquista de Italia. Barcelona: EMSE EDAPP S.L. (Col·lecció: Descubrir la Historia). Pàg. 26
[2] Martínez-Pinna, Jorge (1996). “In Concico Luxuque: Mujer, moralidad y sociedad en el mundo etrusco”. A: Revista Brocar (Num. XX). Pàg. 32
[3] Martínez-Pinna, Jorge (1996). “In Concico Luxuque: Mujer, moralidad y sociedad en el mundo etrusco”. A: Revista Brocar (Num. XX). Pàg. 35
[4] Tit Livi, Història de Roma des de la seva fundació, llibre I, 57, 1-11, a Els orígens de Roma: Ab Urbe Condita Liber I, traducció de Bàrbara Matas i Belles, Barcelona, Edicions de la Magrana, 1993.
[5] Soler Polo, Susana (2016). El Nacimiento de Roma. Desde la fundación hasta la conquista de Italia. Barcelona: EMSE EDAPP S.L. (Col·lecció: Descubrir la Historia). Pp. 68-69
[6] Martínez-Pinna, Jorge (1996). “In Concico Luxuque: Mujer, moralidad y sociedad en el mundo etrusco”. A: Revista Brocar (Num. XX). Pàg. 41
[7] Ibíd. Pàg. 42
[8] Christol, Michel; Nony, Daniel (1988). De los orígenes de Roma a las invasiones bárbaras. Madrid: Ediciones AKAL. (Col·lecció: Iniciación a la historia). Pàg. 18
[9] Espinós, Josefa; Masià, Pascual; Sánchez, Dolores; Vilar, Mercedes (2010). Así vivieron en la antigua Roma. Un legado que pervive. Madrid: Grupo ANAYA S.A. (Col·lecció: Biblioteca básica de historia). Pàg. 32
[10] Martínez-Pinna, Jorge (1989). Roma. El pueblo etrusco. Madrid: Editorial AKAL. (Col·lecció: Historia del Mundo Antiguo, Vol. XXXVI). Pàg. 61
[11] Ibíd.
[12] Espluga, Xavier (2012). “La gran Roma etrusca dels Tarquinis”. A: El Món Clàssic II. Barcelona: Editorial FUOC. Tercera edició. Pàg. 48
[13] Informació extreta de: Espluga, Xavier (2014).  “Els Etruscos”. A: TV3 A La Carta. Document d’àudio. [22’29”] [en línia] URL:  http://www.ccma.cat/catradio/alacarta/en-guardia-1714-2014/343-els-etruscos/audio/496602/ [última consulta: 18 de març de 2017]
[14] Espluga, Xavier (2014).  “Els Etruscos”. A: TV3 A La Carta. Document d’àudio. [18’15”] [en línia] URL:  http://www.ccma.cat/catradio/alacarta/en-guardia-1714-2014/343-els-etruscos/audio/496602/ [última consulta: 16 de març de 2017]

2 comentarios:

  1. Es muy fácil caer en generalizaciones cuando entra en juego la Historia, y ese peligro aumenta si el objeto de estudio es la mujer y este estudio se hace desde una perspectiva de género. No en vano resulta difícil determinar qué grado de libertad se les concedió a las mujeres en cada lugar y en cada época, ni podemos saber tampoco lo que las propias mujeres pensaban de su condición, ya que los únicos testimonios que nos han llegado al respecto, escritos por hombres, reflejan exclusivamente el punto de vista masculino. Pero quizás esta misma circunstancia puede servirnos de indicador de hasta qué punto las mujeres tenían limitada su capacidad para expresar públicamente sus opiniones o dejar constancia de ellas. Ahora bien, dentro de esta evidente desigualdad estoy de acuerdo contigo en que la mujer etrusca gozó de una mayor "libertad" frente a sus homólogas romanas y griegas.

    ResponderEliminar
  2. M'afegeixo a la conversa perquè, tal com diu la Merche, els grans discursos hegemònics de poder s'han fonamentat en la consolidació d'una societat patriarcal i la veu de les dones ha estat (i encara ho està en molts aspectes)ocultada. Tal com fa l'Alba, és molt positiu estudiar a fons les vicissituds de la història per a trobar els discursos implícits que donen forma a aquest tipus de poder.

    ResponderEliminar