La Influència Etrusca a Roma. La Dona Etrusca
“Según revelan los historiadores, las mujeres etruscas tuvieron una mayor participación en la vida
comunal que sus contemporáneas griegas y romanas, ya que incluso
participaban en los simposios (otra costumbre que los etruscos tomaron a los
griegos). En la Tumba de los Leopardos
de Tarquinia, las mujeres aparecen reclinadas sobre sillones junto a sus
maridos en un banquete. Esta igualdad
entre géneros era algo ajeno a las sociedades griegas y de Oriente Próximo,
donde a las mujeres respetables no les
estaba permitido participar en las fiestas. Además, las mujeres etruscas
aparecen representadas con elementos como sombreros y calzado resistente,
detalle que se ha interpretado como símbolo de un desarrollo mucho más activo en la vida pública, de modo que su
labor no quedaba reducida a las labores y gestión del hogar, como en otras
culturas. Además, aunque las tumbas femeninas no contenían armas, en ocasiones
sí se han hallado carros, otra prueba de que su vida era más dinámica de lo que podía esperar una mujer itálica de
la época”[1].
Amb
aquest fragment de text de Susana Soler (2016) s’evidencien les clares
diferències entre les dones etrusques i les seves contemporànies itàliques. Un
exemple clar del paper de la dona itàlica respectable
ve a la mà del còmic grec Aristòfanes, qui feu una representació teatral
satírica de la bogeria que seria que
les dones podien prendre el poder a través de la seva obra Les Assembleistes: es tracta d’una sàtira sobre la idea de la
propietat comunal i de la idea utòpica
de la dona atenesa participant en política. La idea crítica d’aquesta obra és
la necessitat d’un govern que funcioni, ja que pel que és conegut sobre
Aristòfanes, es tractà d’un personatge conservador que es mantingué en desacord
amb la forma de govern dels democràtics, essent afí al partit Aristocràtic.
Les
dones a Atenes eren les qui administraven les despeses de la llar, però s’ha de
recordar que la dona atenesa no tenia dret a la propietat i sempre estava
sotmesa a un home, ja fos el seu marit, el seu pare o el seu fill o, en el cas
de faltar tots aquests, el parent més proper. Per la seva contra, la dona
etrusca gaudia d’una llibertat perillosa
segons autors com Aristòtil o Heràclit (Martínez-Pinna, 1996: 32): “la mujer ofrece
una imagen lasciva y desvergonzada, en
definitiva, un ser peligrosamente libre”[2].
“[...]
Ambos autores [Horacio y Valerio Máximo] proporcionan
sobre las mujeres etruscas una imagen de cierto libertinaje, que actúan con
total desinhibición en las relaciones con el hombre, siendo ellas las que
contra toda lógica llevan la iniciativa en el juego amoroso. No son pues sujetos pasivos, sino más
bien al contrario se nos muestran dotadas de gran actividad, integradas en un amplio contexto social
y muy distantes por tanto del tradicional encierro que sufrían tanto la mujer
ateniense como la romana de la época republicana.”
[3]
Tit
Livi escrigué:
“Els
joves de la casa reial ocupaven l’oci en banquets i en invitacions recíproques.
Una vegada, mentre bevien a casa de Sext Tarquini [fill del rei], on també hi
sopava Tarquini Col·latí, fill d’Egeri, la conversa va recaure sobre les
esposes. [...]«Si tenim les forces de la joventut, ¿per què no pugem als
cavalls i anem a veure en persona com és el capteniment de les nostres dones?
Que cadascú tingui com a prova el que els nostres ulls hagin presenciat davant
l’arribada inesperada del marit.» Tots els ànims s’havien escalfat amb el vi.
«Anem-hi, doncs!», digueren tots; esperonant els cavalls, volen cap a Roma. Van
arribar-hi quan començava a fer-se fosc; tot seguit, es van dirigir a Col·làcia
on van trobar Lucrècia d’una manera molt diferent de com havien trobat les
nores del rei; aquestes, les havien vist passant el temps en un banquet i en
jocs amb gent de la seva edat, en canvi, ben entrada la nit, Lucrècia estava
asseguda al mig de la casa dedicada al treball de la llana amb les esclaves
enfeinades. En aquesta competició femenina, les lloances les va guanyar
Lucrècia [...]”[4]
Es tracta d’un exemple ferm i concís sobre
la situació de la dona romana, en la que la guanyadora de les lloances de
castedat provada fou Lucrècia, atès que les altres dones estigueren en festes i
banquets, comportant-se com a dones de mala vida.
En la cita de Tit Livi es nombra a
Lucrècia, qui fou alabada pel seu valor al posar l’interès de la seva família
per sobre de tot, de manera que les seves qualitats morals quedaren enllaçades
als valors republicans morals que la seguiren, en detriment de la monarquia de
Tarquini, qui havia sumit Roma en una decadència moral sense precedents (Soler
Polo, 2015: 68). Lucrècia és considerada l’ideal de dona romana respectable,
enaltint les virtuts supremes d’aquestes: pudicita
i castitas –modèstia i castedat–:
“Respecto
a las mujeres romanas, cabe destacar que en la Antigua Roma no se les permitió
tener relevancia alguna en la esfera pública: no podían votar ni desempeñar
ningún cargo político. Ni siquiera podían ser sacerdotisas, a excepción de las
vestales […]. Legalmente, las mujeres de Roma estaban bajo el poder de su padre
o abuelo mientras estos vivían y, cuando morían, pasaban a estar bajo tutela
del pariente barón más próximo. Al contraer matrimonio, podían pasar a la
tutela de sus maridos, o quedar
bajo la de su familia, en función del contrato matrimonial aplicado. Algunas
mujeres de la élite social tenían acceso a la educación, bien asistiendo a
escuelas elementales –rara vez llegaban a ir a la escuela superior– o a través
de tutores privados.”[5]
S’ha de recordar així que el paper de la
dona atenesa i romana era la de subjecte passiu i sotmès als homes, les quals
no tenien cap tipus de dret jurisdiccional envers els seus marits i elles
mateixes: romanien sotmeses, esdevenint respectables.
“[...] entre los etruscos por el contrario figuran sobre
todo tipo de soporte y con finalidad muy diversa (pinturas, relieves, espejos,
cerámicas), dando a entender con ello que la contemplación de tales escenas no
pertenece en exclusiva al universo masculino. Es más, las representaciones
sobre espejos adquieren un mayor significado desde el momento que tales objetos
pertenecen al ámbito femenino. De aquí se deduce otra importante diferencia
entre la mujer etrusca y la griega, especialmente la ateniense: los pocos
escrúpulos de la primera a mostrarse desnuda. Las escenas femeninas de baño en
la cerámica ática no representan normalmente a mujeres respetables, sino que
esta función se reserva por lo general a las prostitutas.”[6]
Aquesta cita és
important en el sentit en que les dones ateneses sols es banyaven nues quan es
trobaven soles, atès que si hi havia algun home, es cobrien el cos amb un
vestit (Martínez-Pinna, 1996: 41); heus aquí una de les connotacions vexatòries
del nu femení dins de la societat atenesa, contrast directe amb la concepció
etrusca de nuesa, que no solament duia connotacions libidinoses o eròtiques, sino
que es concebia com quelcom natural: “En Etruria, por el contrario la situación es muy
diferente, como lo prueban distintas escenas, al margen de las puramente
eróticas, en las que la mujer se presenta desnuda.”[7] Es
denota així un aspecte tergiversat sobre la naturalesa de la dona etrusca: no
es tractava d’una dona libidinosa i eròtica, sinó d’una dona que s’acceptava i
no s’avergonyia del seu cos, atès que no el concebia ni com una ofensa ni com
una incitació.
Un dels aspectes de més rellevància sobre
el paper de la dona etrusca gira entorn al concepte de tryphé, que determinà la
gran llibertat social de la dona que assoleix la plenitud dels drets jurídics
(Martínez-Pinna, 1996: 43), però que també fa referència a que la base
econòmica d’aquesta aristocràcia oligàrquica, que es trobava en l’explotació de
mà d’obra dependent (Martínez-Pinna, 1989: 60).
Sobre la dona etrusca i el seu paper en la
societat i dins de les institucions s’escriu: “No es sorprendente descubrir que una sociedad de este
tipo reconocía a las mujeres una importancia casi igual a la de los hombres a
la hora de establecer genealogías y en la dirección de los asuntos domésticos”[8]. Mentre
que la dona romana només comptava amb el seu nom –de la família –, la dona etrusca tenia identitat
pròpia: nom i gentilici, la qual cosa indicava que no estava sotmesa a cap
home, atès que podia ser posseïdora de béns, esclaus... (Martínez-Pinna, 1989:
61), que difereix en gran mesura a la condició de la dona romana, qui estava
sotmesa als homes–fos pare, germà, marit o tiet– com s’ha comentat
anteriorment: “Así, los romanos tenían por costumbre dar marido a las
hijas cuando estas eran aún muy jóvenes, lo que imponía a las muchachas una
vida retirada cuando llegaban a la edad adulta.”[9] No
obstant, la dona romana gaudia de certs “privilegis” o “llibertats” –en el cas
de les dones casades–, que podien assistir a banquets –acompanyades sempre dels
seus esposos– o inclòs podien participar en política –però sempre a través d’algun
home–.
Queda patent així la condició elevada de
la dona etrusca, qui gaudia d’un estatus molt superior al de les dones
itàliques contemporànies: les etrusques participaven dins de les institucions,
assistien a les festes i no s’avergonyien de la seva nuesa:
“Pero entre todas las particularidades de la aristocracia
etrusca, un elemento era el que más llamaba la atención a sus vecinos, sobre
todo a los griegos: el privilegiado status de que gozaba la mujer.
Efectivamente, los antiguos se escandalizaban de la vida licenciosa que
practicaba la mujer etrusca, la cual asistía a los espectáculos y participaba
en los banquetes junto a los hombres, algo que en Grecia estaba limitado a las
cortesanas. Las representaciones artísticas y la epigrafía confirman la
considerada situación de la mujer, poseedora de una capacidad jurídica idéntica
a la del hombre”[10].
Malgrat es pogués pensar sobre un matriarcat etrusc, la veritat és que
aquest fet té una explicació: al tractar-se d’una aristocràcia oligàrquica,
amenaçada per la oligantropia
–l’escassetat d’homes–, “para conservar en su seno el mayor medio de producción,
la tierra, tenía que conceder a la mujer un status elevado y una capacidad
jurídica ciertamente privilegiada” [11].
Com explica Xavier Espluga (2012): “tot i que cal defugir el concepte de “matriarcat etrusc”, sembla que en
la societat etrusca hi havia una paritat formal entre home i dona” [12].
Les dones etrusques tenien dret sobre el
seu patrimoni també tenien i a heretar possessions , la qual cosa difereix molt
als drets de les seves contemporànies itàliques –exceptuant algunes dones
ateneses, que podien heretar algunes coses, sempre que no tinguessin cap germà
viu, sota la condició de casar-se amb el seu familiar més proper–.[13]
Com a conclusions es pot extreure la importància
de la dona etrusca dins de la seva societat, en la qual gaudia d’uns privilegis
dels que les dones gregues i romanes mancaven; existia paritat formal entre
home i dona i, malgrat la visió escandalitzada dels seus veïns grecs, el paper
de la dona en la societat esdevenia molt important: a falta d’homes, les dones
ocupaven els seus llocs –i sembla que amb molt bons resultats–, gaudien de la
participació dins de les institucions i de les festes i banquets –reservats, en
els casos de les dones itàliques, a les heterai
sense la necessitat d’esser acompanyades pels seus marits o germans: “A
Etrúria, en plena igualtat amb el marit hi participava [en els banquets] la
dona, la matrona etrusca. Això per als grecs era escandalós; [...] el banquet
implicava [...] pràctiques de naturalesa eròtica”[14] –. No esdevenien dones de bé o
respectables per quedar-se a casa, sinó que participaven en la societat i
posseïen una alta consideració social.
[1] Soler Polo, Susana (2016). El
Nacimiento de Roma. Desde la fundación hasta la conquista de Italia. Barcelona: EMSE
EDAPP S.L. (Col·lecció: Descubrir la
Historia). Pàg. 26
[2] Martínez-Pinna, Jorge (1996). “In Concico Luxuque: Mujer, moralidad y sociedad
en el mundo etrusco”. A: Revista Brocar
(Num. XX). Pàg. 32
[3] Martínez-Pinna, Jorge (1996). “In Concico Luxuque: Mujer, moralidad y sociedad
en el mundo etrusco”. A: Revista Brocar
(Num. XX). Pàg. 35
[4]
Tit Livi, Història de Roma des de
la seva fundació, llibre I, 57, 1-11, a Els orígens de Roma: Ab Urbe Condita
Liber I, traducció de Bàrbara Matas i Belles, Barcelona, Edicions de la
Magrana, 1993.
[5] Soler Polo, Susana (2016). El
Nacimiento de Roma. Desde la fundación hasta la conquista de Italia. Barcelona: EMSE
EDAPP S.L. (Col·lecció: Descubrir la
Historia). Pp. 68-69
[6] Martínez-Pinna, Jorge (1996). “In Concico Luxuque: Mujer, moralidad y sociedad
en el mundo etrusco”. A: Revista Brocar
(Num. XX). Pàg. 41
[7] Ibíd. Pàg. 42
[8] Christol, Michel; Nony, Daniel (1988). De los
orígenes de Roma a las invasiones bárbaras. Madrid: Ediciones AKAL.
(Col·lecció: Iniciación a la historia). Pàg. 18
[9] Espinós, Josefa; Masià, Pascual; Sánchez, Dolores; Vilar, Mercedes (2010). Así vivieron en la antigua Roma. Un legado
que pervive. Madrid: Grupo ANAYA S.A. (Col·lecció: Biblioteca básica de
historia). Pàg. 32
[10] Martínez-Pinna, Jorge (1989). Roma. El pueblo etrusco. Madrid:
Editorial AKAL. (Col·lecció: Historia del Mundo Antiguo, Vol. XXXVI). Pàg. 61
[11] Ibíd.
[12] Espluga, Xavier (2012). “La gran Roma etrusca dels Tarquinis”. A: El Món Clàssic II. Barcelona: Editorial
FUOC. Tercera edició. Pàg. 48
[13] Informació
extreta de: Espluga, Xavier (2014). “Els Etruscos”. A: TV3 A La Carta. Document d’àudio. [22’29”] [en línia] URL: http://www.ccma.cat/catradio/alacarta/en-guardia-1714-2014/343-els-etruscos/audio/496602/ [última consulta: 18 de març
de 2017]
[14] Espluga, Xavier (2014).
“Els Etruscos”. A: TV3 A La Carta.
Document d’àudio. [18’15”] [en línia] URL:
http://www.ccma.cat/catradio/alacarta/en-guardia-1714-2014/343-els-etruscos/audio/496602/ [última consulta: 16 de març
de 2017]
Es muy fácil caer en generalizaciones cuando entra en juego la Historia, y ese peligro aumenta si el objeto de estudio es la mujer y este estudio se hace desde una perspectiva de género. No en vano resulta difícil determinar qué grado de libertad se les concedió a las mujeres en cada lugar y en cada época, ni podemos saber tampoco lo que las propias mujeres pensaban de su condición, ya que los únicos testimonios que nos han llegado al respecto, escritos por hombres, reflejan exclusivamente el punto de vista masculino. Pero quizás esta misma circunstancia puede servirnos de indicador de hasta qué punto las mujeres tenían limitada su capacidad para expresar públicamente sus opiniones o dejar constancia de ellas. Ahora bien, dentro de esta evidente desigualdad estoy de acuerdo contigo en que la mujer etrusca gozó de una mayor "libertad" frente a sus homólogas romanas y griegas.
ResponderEliminarM'afegeixo a la conversa perquè, tal com diu la Merche, els grans discursos hegemònics de poder s'han fonamentat en la consolidació d'una societat patriarcal i la veu de les dones ha estat (i encara ho està en molts aspectes)ocultada. Tal com fa l'Alba, és molt positiu estudiar a fons les vicissituds de la història per a trobar els discursos implícits que donen forma a aquest tipus de poder.
ResponderEliminar