El Naixement de Venus
El Naixement de Venus (~1485), Sandro Botticelli (1444-1510). Font de la
imatge: http://blogs.sapiens.cat/socialsenxarxa/2012/02/11/botticelli-el-naixement-de-venus/
Nom de l’Obra: El naixement de Venus
Autor: Sandro
Botticelli (1444-1510)
Comitent: Lorenzo de Pierfrancesco de
Mèdici
Període: Quattrocento,
Renaixement
Cronologia: aproximadament
1485
Localització:
§
Original: Vil·la de Castello, Florència
§
Actual: Galeria Ufizzi, Florència
Tècnica d’Elaboració: quadre sobre tela tensada, pintura al tremp
Format i Dimensions: quadre de gran format, 200 x 325 cm
Malgrat
el seu títol, l’obra no representa
el mite del naixement de la Venus –Celestial–, sinó l’arribada d’aquesta a la costa. Hi ha diverses versions sobre el seu naixement: el mite homèric,
en el qual Venus neix del mar i és filla de Júpiter i Dione, deessa de la
terra; la versió d’Hesiode, qui explica que Venus va néixer de l’escuma del mar
doncs, Cronos, fill d’Urà, castrà al seu pare i els seus genitals caigueren al
mar, fecundant-lo i fent néixer a Venus. Aquesta obra es deriva de la
Metamorfosis d’Ovidi[1] i
compta amb clares referències a l’obra “Stanzas” del poeta Agnolo Poliziano[2]. “Los pasajes literarios que de modo
mediato están tras este cuadro son varios, pidiéndose destacar, el más antiguo,
el de Hesíodo, y el Himno Homérico a Afrodita, texto también bellísimo y fuente
igualmente fundamental de Poliziano, a quien sigue Botticelli”.[3]
En la composició hi apareixen tres personatges a part de
la deessa, centre de la composició i posada sobre una petxina: a l’esquerra,
els vents entrellaçats són Zèfir –el vent de l’oest– i Cloris –Flora romana,
deessa de la brisa–; al voltant seu hi podem
observar roses, símbol de Venus; a la dreta de Venus hi trobem a Hora,
la servidora de Venus i deessa de la primavera, que du a les mans un mantell
per cobrir-la quan els vents finalment la empenyin a la vora de les costes –es
creu que– de Xipre. Hora du un vestit blanc amb
flors de lli i un cinturó de roses. Al voltant del coll du una garlanda de
murta, símbol de l’amor etern i planta sagrada de Venus. El paisatge idíl·lic i pur, amb el
mar turquesa de fons i arbres a la nostra dreta, donen pas a l’escena principal
que se situa en un primer pla dins de la composició triangular. A
la praderia, s’hi poden observar violetes, “símbolo de modestía, y muchas veces usadas para crear
pociones de amor”[5]
i flors de tarongina, mostrant l’ús que el pintor feia de l’or, ja fos pel veu
valor decoratiu o per la divinitat de Venus.
Simonetta
Vespucci, la musa que inspirà a Botticelli.
Simonetta
Vespucci fou la musa de Botticelli i també el seu amor impossible; Simonetta es
casà amb Marco Vespucci, amic i veí de Botticelli. El pintor s’enamorà
perdudament de la jove de 16 anys al veure-la, convertint-la en la seva musa. Als
23 anys, Simonetta mor a causa de la tuberculosi; Botticelli no pogué aguantar
el dolor, i seguí durant la seva vida obsessionat amb la seva bellesa,
idealitzant-la en molts dels seus quadres. Quan Botticelli mor el 1510, és
enterrat als peus de la tomba de Simonetta a l’església de Ognissanti [6].
“El fondo del lienzo es sencillo: un fondo
matinal claro y móvil, el mar señalado abstractamente por unos acentos
circunflejos, sobre los que se mueve la gran concha de la cual emerge la figura
frágil y virginal de Venus, cuyo rostro expresa dolor, cansancio, y cuyos
rasgos no son los que uno acostumbra atribuir a la diosa del amor”[7].
Botticelli tracta aquesta pintura amb un aire filosòfic,
concretament amb la corrent neoplatònica[8]: “el mito clásico de la Venus divina
prefiguraría el sacramento cristiano del bautismo, que es purificación por
medio del agua y está relacionado con el renacer, con el mito de la renovatio universal que fue la fuerza motriz del
Renacimiento”[9].
Aquesta
obra té molt a veure amb la teoria de Plató: la teoria fonamental de Plató era
que existien dos mons reals: el món
de les idees –etern, únic, perfecte, original– i el món terrenal –corromput,
contaminat, menys real, una còpia,
imperfecte, canviant... –. Botticelli encarna a Venus amb aquest món de les
idees supremes –el bé, la bellesa, la veritat... –. El seu món de les idees és
perfecte quan la deessa és nua, recent nascuda, sense corrompre’s. També és
coneguda la versió de la Venus Humanitas,
en el que apareix vestida, la qual cosa la situa en una idea més inferior –en
el que seria el món de les idees–. Aquesta síntesi entre art i filosofia “pretén fer una síntesi entre els elements clàssics i cristians”[10]. “El nacimiento de Venus [es] el más bello
poema dedicado al cuerpo femenino, obra que es ritmo, melodía poesía,
moviéndose todo a impulsos del céfiro, que incurva el cuerpo de Venus y riza
las olas del mar. Esta pintura pretende reconstruir una de las obras más
famosas, no conservadas, del pintor Apeles.”[11]
Botticelli tracta la temàtica neoplatònica[12]
del naixement mostrant la nuesa de la deessa d’una manera espiritual i no
carnal: “la visión se ha
relacionado con unos versos de Poliziano: Da’seferi lascivi spinta approda… (de
céfiros lascivos impulsada arriba…); versos que Botticelli traduce en una
imagen visual que no es sensual, sino espiritual. Porque aquí estamos frente a
la Venus divina, el amor perfecto que eleva hasta lo divino”[13].
La funció principal d’aquest quadre fou la de formar part
de la col·lecció de Lorenzo de
Pierfrancesco de Mèdici a la vil·la de
Castello a Florència, amb finalitats didàctiques i instructives.[14] “Botticelli presenta aspectos del mundo, al mismo
tiempo semirreligioso y semifantástico de la mitología griega, muy popular en
aquel entonces. En la corte de Lorenzo el Magnífico, la cultura, la exquisitez
y el refinamiento se confundía con el pensamiento filosófico y moral de los
eruditos, patrocinados por el propio Lorenzo y amigos suyos. Todo esto halló su
expresión en la pintura de Botticelli”[15].
És ben sabut que, durant el Renaixement, el
dibuix predomina per sobre de la línia –al voler allunyar-se completament de
les gruixudes línies característiques de l’art medieval– . Botticelli dóna
també predominança al dibuix sobre el color, en el que les fines línies separen
perfectament les figures de la composició.
“Domina en él vocación de dibujante de líneas deliciosas, que oscilan como
ondas que se desvanecen”[16].
Botticelli usa uns colors molt adequats al tema: variats, rics i clars. L’estil
cromàtic es reparteix perfectament dins del quadre: des de l’esquerra, on els
vents Zèfir i Cloris-Flora són representats amb colors freds, igual que el
turquesa del mar, van degradant en colors càlids a mesura que la Venus es troba
en mig de la composició, on els colors càlids predominen la dreta del quadre
amb el marró de la terra i el taronja-salmó del mantell d’Hora. “Botticelli era uno de
los grandes poetas de la línea y del diseño. Vale la pena mencionar la
excepcional técnica y los finos materiales utilizados, como
el especial y caro polvo de alabastro, haciendo que los colores
sean aún más brillantes y atemporales, ésta es otra de las características
por la que esta obra es única”[17].
La llum
del quadre és bastant difusa i no es troba el seu focus dins de la composició.
Per les tonalitats canviants del turquesa del mar i el blau del cel, la llum
provindria de darrere dels arbres on es troba Hora amb el mantell esperant a
Venus. Si bé és cert que Botticelli no es va interessar mai en excés per la tècnica,
la llum que irradia el cos nu de la deessa denota l’interès per fixar el punt
clau i principal del tema: “En
cuanto a la luz, sigue una disposición cenital, dada por Venus, la cual ilumina
todo a su paso, y que sin duda acentúa la sensación de inmaterialidad” [18].
Gràcies al lleuger ombrejat del contorn de les figures,
es pot aportar i visionar un cert volum a aquestes. Malgrat el coneixement de Botticelli de la perspectiva aèria, aquest no l’aplica a
les seves obres i opta per posar les figures en primera pla. “El
poder creacional de Botticelli reside en que su pintura sólo pretende ser arte.
El desnudo femenino es simple apoyatura para encerrar la hermosura del desnudo.
La modernidad es de concepto, como indican la línea ondulada, la fluencia de
cabellos rubios, el dulce movimiento”[20].
En aquest cas, Botticelli usa la
tècnica de la perspectiva lineal, encara que no li dóna importància a aquesta:
“Sandro Botticelli, [...]
pintor de una sensibilidad exquisita, no le preocuparon las conquistas
técnicas, dejándose llevar solamente por la inspiración”.[21]
La composició del quadre és ordenada,
harmoniosa i centrada; els personatges estan col·locats en primer terme i
ordenats. El personatge principal, Venus, està col·locat al centre. Dibuixa un
esquema triangular molt habitual durant el Renaixement, on generalment aquest
sol tenir una base molt ample i el triangle usualment surt de l’esquema, la
qual cosa presenta una utilitat de diferenciar els diferents estils usats, tant
en la mateixa com en distintes èpoques.
“En
general, el Renacimiento significa oposición a la Edad Media[23].
Si hasta entonces el hombre había sujetado su iniciativa al pensamiento
religioso, con el Renacimiento, sin hacerse incrédulo, centra en él mismo y no
en Dios su actividad. Renacimiento viene de renacer; pero ¿de qué? Se renace
después de haber estado aletargado el pensamiento individual. El hombre se
define ahora por su individualidad”[24].
Així comença Martín González el segon volum de la col·lecció Historia del Arte.
Abans, Roma era la
capital d’un imperi molt extens i, durant el Renaixement, Itàlia es trobava
dividida en diferents estats: no estava unida i estava dominada per potències
exteriors. “En el siglo XV,
Inglaterra, Francia y España se estaban convirtiendo en poderosos reinados,
mientras Italia seguía siendo un país formado por pequeñas ciudades-Estado que
rivalizaban entre sí en el comercio, la guerra y las artes”.[25] Algunes d’aquestes ciutats-Estat més
importants foren La República de Florència,
la ciutat més important en el Quattrocento (primer va ser una república i
després un principat dominat per la Família Mèdici); La República de Venècia,
que era una ciutat comercial –feien d’intermediaris entre Àsia i Europa amb un
comerç molt lucratiu–; i Els Estats Pontificis –l’estat del Papa, qui n’era el
monarca i cap d’Estat– que abasta la part del centre de costa a costa.
El Renaixement
compta amb un fet plenament decisiu per al seu desenvolupament: els
intel·lectuals. Aquests personatges foren indispensables per a l’època, on fins
llavors havia estat l’Església qui havia tutelat la vida intel·lectual.[26]
Durant la dècada de 1470,
època en la que Botticelli formava part del cercle dels Mèdici, aquest
perderen el favor del Papa i amb ell, els drets de la mineria i les activitats
bancàries: la dècada dels 70, sota la direcció de Piero, el fill de Cosimo de Mèdici,
fou el principi del fi per la família, on es veieren immersos en una bancarrota
que sacsejà els negocis familiars.[27] “La participación de la familia Pazzi en
el asesinato del hermano de Lorenzo, Giuliano, en 1478, alejó a Lorenzo y de
Florencia la sensación de serenidad y de seguridad intelectual que había
caracterizado la vida y el arte del primer Renacimiento”.[28]
Dotze anys després de la mort de Giuliano, els sermons,
auguris i vaticinis de Fra Savonarola, qui s’oposava ferventment a la
simplicitat i l’amor de Deu a la bellesa, inicià la seva croada purificadora, on es cremaren molts manuscrits i obres d’art del renaixement
florentí.[29]
Lorenzo de Mèdici mor el 1492, entrant en el Cinquecento, acabant una etapa i
iniciant-ne una altra: l’Alt Renaixement (1492-1527) i el Manierisme (principis
i finals del segle XVI).
En relació a ambdós períodes, seria interessant, malgrat
l’obra tractada correspongui al Quattocento, enumerar les característiques
pròpies de cadascun: “Resueltos
los problemas técnicos, puede decirse que la pintura italiana del Cinquecento
no tiene otra preocupación que la del contenido. Se rinde culto a la belleza.
Se propugna un ideal claro y simple, concentrado el interés en unas pocas
figuras monumentales que sacuden el detalle.”[30]
El
Cinquecento fou l’època de màxima esplendor del Renaixement, on la profunditat
i la perspectiva ja eren exquisides, les figures eren plenament proporcionals i
els ideals de bellesa i divinitat ja havien estat culminats.
En
relació a l’època manierista, que avarca el segon i tercer terç del segle XVI,
des del 1530 fins al 1600 aproximadament, aquest s’estén d’Itàlia cap a Europa
i, en general, és un estil que parteix del classicisme però en certa manera el
reinventa, abandonant la idea de l’ordre i de la claredat i buscant la sorpresa
i la novetat.
Durant el classicisme –l’alt renaixement–, s’havia
arribat a la culminació i la perfecció de l’estil i els artistes posteriors no
podrien arribar mai al nivell tant superior, així que decideixen innovar.
Algunes de les característiques manieristes són els colors freds, l’abandó del
naturalisme i l’idealisme, les figures allargades i desproporcionades, la poca
importància de la profunditat i la variació dels temes de les obres.
En certa manera i, recordant que Botticelli fou autor del
Primer Renaixement, les característiques pròpies del manierisme podrien
ajustar-se bastant bé a l’estil de l’autor, doncs la proporció de les figures
no era una qüestió fonamental per a ell, i no li va donar mai importància a la
profunditat.
La pertinença d’aquesta
obra al període Renaixentista es deu a la referència al classicisme en la
representació de deus greco-romans sota la influència de la corrent
neoplatònica –Marsilio Ficino (1433-1499)– a Itàlia, especialment a Florència, en la imitació a
les escenes clàssiques, sobretot en la corba praxiteliana[31]
–emulant a la Venus Púdica de
Praxíteles (s. IV aC.)–; les escenes són plenament idealitzades i plenes de
naturalisme, una combinació clàssica: “La inspiración en lo clásico aparece siempre
presente en Botticelli”[32].
Des del punt de vista formal, durant el Renaixement
s’abandona l’art lineal propi del romànic i gòtic, i es fomenten les formes tridimensionals, naturalistes i
proporcionals –malgrat alguns autors, com Botticelli, no facis cas omís a
aquests tipus de canvis–.
Alessandro di Mariano di Vanni Filipepi “era hijo de Mariano
Filipepi, un ciudadano de Florencia, quien lo educó cuidadosamente, enseñándole
todo aquello que los niños suelen aprender antes de la edad en que son primeros
aprendices de oficios. Aunque Sandro dominó muy pronto cuanto le agradaba, siempre
se mostraba desasosegado, y en la escuela no podía concentrarse en la lectura,
la escritura y la aritmética. En vista de ello su padre, desesperado por esa
mente tan extravagante, lo colocó en el taller de un orfebre compadre suyo,
llamado Botticello, un maestro muy estimado en el oficio [...].”[33]
De la mateixa manera que l’autor Giorgio Vasari (1550) explica
la seva hipòtesi de per què Sandro Flilipepi era anomenat Botticelli, Rita de
Angelis sosté que:
“El
año 1455, en una casa cerca de los Vespucci, en el barrio Ognissanti, en
Florencia, el curtidor de pieles Mariano Filipepi y su mujer Smeralda tuvieron
el cuatro hijo, Alessandro o Sandro. Por las declaraciones fiscales del padre
sabemos que en 1458 Sandro, de trece años, esta “delicado” y aprendiendo a
hacer algo que el manuscrito deja entender como “leggere” o “legare”. En el
primer caso quería decir que el chiquillo iba a la escuela, y en el segundo que era aprendiz de orífice, y esta es la
versión aportada por Vasari (1550), recordando que el nombre o sobrenombre del
maestro era Botticelli (es decir, batidor de oro). Pero la crítica no está de
acuerdo porque ningún orífice de ese nombre se encuentra en los registros de la
época […].”[34]
L’obra de El Naixement de Venus està íntimament
lligada a l’obra de La Primavera del
mateix autor. Es tracta, seguint la corrent neoplatònica abans esmentada, del
mite que correspon a la Venus terrenal: “La
complementariedad de las figuras centrales de los dos cuadros que representan a
las dos Venus: en el Nacimiento, la Venus madre del Amor divino, y, en la
Primavera, la Venus madre del Amor humano, o naturalis, o vulgar (en sentido no
peyorativo, como subraya el mismo Ficino), que preside a la procreación. Las
dos Venus son dos grados del Amor, un binomio –una en dos–, que no se excluyen
sino que pueden integrarse”.[36]
En la Primavera,
com en el Naixement, trobem a Venus
com la figura central de la composició, una mica elevada, com si estigués
apartant-se per deixar pas a la Hora –deessa de la primavera– que du un vestit
de flors –com a al·legoria–; a la dreta, al costat de la Hora, hi trobem a la
nimfa Cloris que sembla ser raptada per Zèfir, qui bufa el seu vent intentant
convertir-la en primavera; a l’esquerra de la composició hi trobem a les Tres
Gràcies –pulcritudo, castitas, voluptas– i a Hermes –o
Mercuri–, mentre Cupido, situat a sobre de la Venus naturalis llança una fletxa a la Gràcia que mira a Hermes.
Botticelli
tracta la Venus del quadre com una graduació inferior de la Venus divina: apareix vestida, ja no és la “veritat
nua” com ho era la Venus del Naixement;
segueix essent real, bella, però ja no és perfecta.
“[...] Los dos cuadros (“Nacimiento” y “Primavera”)
estaban destinados a una misma estancia y […] en ellos hay figuras que se
repiten: Venus vestida, en la “Primavera”, Venus desnuda, saliendo del mar;
Céfiro y Cloris-Flora y Hora de la primavera en la “Primavera”, Hora de la
primavera, Céfiro y Cloris-Flora en el “Nacimiento”. Venus en el cuadro del
“Nacimiento” es cronológicamente anterior a la Venus de la “Primavera”, pues,
primero, nace y, luego, ya puede venir vestida y engalanada, señora de la
estación primaveral”[37].
Com a altres pintures de Botticelli que guarden relació
amb l’art de l’època hi trobem l’obra de Venus
i Mart[38] on els amants representen la victòria de l’amor; en
l’escena apareixen tres sàtirs –que representen l’obscenitat i la picardia–,
relacionats amb Venus, que juguen amb les armes de Mart, deu de la guerra,
mentre aquest està adormit[39].
Els personatges d’aquesta obra es troben en primer pla, on es desenvolupa
l’escena; el paisatge queda en un segon lloc i, com és característic de
l’autor, no usa la perspectiva aèria, per tant que el fons és igual de nítid
que l’escena principal –fixem-nos en els arbres que queden darrera de Venus–.
Una altra obra representativa seria L’Adoració dels Mags[40],
de plena temàtica religiosa i que representa l’escena en que Jesús nounat és en
un edifici en ruïnes. Alguns dels personatges que apareixen en aquesta obra són
retrats de membres de la família Mèdici; cap dels personatges mira directament
a l’espectador a excepció d’un personatge, que és l’autoretrat de Botticelli.
Una de les altres obres que ha de ser considerada és la
de La Pietat[41];
la temàtica i la inspiració recauen sobre l’escultura de Miquel Àngel: aquesta
obra representa la mort de Jesús abans de ser enterrat. Es tracta d’una pintura
molt diferent a les seves altres obres, molt més dramàtica i potent, plenament
influïda per les prediccions de Savonarola i la caiguda de la família Mèdici,
recuperant en certa manera la temàtica de la pintura gòtica.
La relació que guarda
l’obra del Naixement de Venus amb
l’art renaixentista és bastant difós.
Com s’ha dit amb anterioritat, Botticelli no fou un autor que tingués massa en
compte la tècnica; a diferència de la major part dels autors renaixentistes que
buscaven la perfecció, com seria l’aplicació de la nitidesa i la distorsió en
la perspectiva aèria, Botticelli pintava seguint
la seva pròpia inspiració, el seu propi criteri.
De
manera general, es pot relacionar a Botticelli amb Michelangelo Buonarroti
(1475-1564), per certes temàtiques, com serien La Pietat –obra abans
esmentada–: Michenangelo va fer fins a quatre escultures de La Pietat: La
Pietat del Vaticà, La Pietat Florentina o del Duomo, La Pietat de l’Acadèmia i
La Pietat Rondanini.
L’estil de Botticelli és,
malgrat situar-se dins del Renaixement, tècnicament imperfecte –no en el sentit pejoratiu de la paraula–, doncs no va
tenir mai la necessitat de destacar amb tècniques perfeccionistes les seves
obres, que comptaven amb caràcter i ànima pròpia. Així, és per la temàtica
filosòfica, cristiana, mitològica, en general, neoplatònica, la que situa
l’autor dins de l’època de manera més directa, sense deixar de costat la
idealització i el naturalisme emprats en les seves caracteritzacions; l’ús –no
carnal ni sensual– del nu femení, i pel tractament sacralitzat de les seves
obres.
L’estil amb el que més
connexions manté l’obra és el clàssic greco-romà; durant l’època clàssica i
hel·lenística de Grècia. En l’etapa clàssica, després d’haver superat el
hieratisme, l’esquematisme i la rigidesa de l’etapa Arcaica, s’arriba al total
naturalisme i idealisme; l’art grec clàssic no representa violència, mort o
dolor; busquen la perfecció en tots els sentits i els personatges representats
sempre es troben en el moment culminant de la seva vida –entre els 25 i els 30
anys–; durant l’Etapa Hel·lenística, l’etapa final de l’art grec, es
caracteritza per la seva varietat estilística, on es comencen nous camins representant escultures
intranscendents, amb posicions més complexes i recargolades.
Pel que fa a l’art romà, aquest va patir poques
variacions respecte al grec, el qual va anar innovant; compartiren la major
part de les característiques –com la tradició politeista, on adoraven a molts
deus, canviant els noms dels antics deus grecs o creant-ne de nous–.
Com s’ha comentat amb anterioritat, Botticelli usarà el contraposto anomenat corba praxiteliana, inventada i usada
per Praxíteles, escultor clàssic del segle IV aC., que dotava de sensualitat i
moviment les seves figures, recolzant el pes del cos en una cama. Una de les escultures
més conegudes de Praxíteles és la d’Hermes amb Dionís, on veiem al deu
missatger que recolza el pes en una cama, aixecant lleument l’altre peu, igual
que la Venus de Botticelli.
La
mateixa Venus de Botticelli s’inspira en la Afrodita
de Cnido de Praxíteles –la Venus Púdica– que compta també amb la corba
praxiteliana.
La influència de l’artista i la seva obra arriba fins als
nostres dies amb al·legories al Naixement;
alguns exemples[43]
d’aquesta transcendència a la mà d’artistes del còmic són Sean Chen amb la seva
publicació a Grimm Fairy Tales presents: Wonderland, Jesús Saiz o Milo Manara a Giuseppe Bergman, Camino Oculto.
Botticelli tingué molta
rellevància pel que fa al marc històric; recordem que es va tractar del primer
autor en presentar un cos nu, amb un significat simbòlic, diví, espiritual,
sense cap càrrega eròtica o sensual.
El
primer renaixement fou una etapa de consolidació de l’estil, en tant que es
començà a usar la perspectiva aèria –usada per primer cop per Brunelleschi–; es
tractà d’una època en la que la mitologia i la cristiandat estaven unides; és
d’especial importància la obra de “El Retrat de Savonarola”, de qui ja s’ha
parlat anteriorment, on retratà l’home que intentà destruir una època.
En un principi, l’obra
era de propietat privada, doncs com s’ha esmentat durant el treball, formava
part de la col·lecció privada de la família Mèdici; actualment, es troba a les
galeries Uffizi –que antigament eren oficines–; l’estat de conservació de l’obra
és molt bo: ha sofert dues restauracions al llarg de la seva història: la
primera, el 1983, i la segona entre 1986-87 –inclòs el marc–[44].
A diferència de moltes obres durant la història de l’art,
el Naixement de Venus no ha sofert
cap destrucció.
Com a Curiositat...
“El mito está presente también en otros autores fuera del ámbito de la
lengua española. Aparte de la novela El nacimiento de Venus (1909), inscrita en un Realismo
tardío, del premio Nobel de 1910, el alemán Paul Heyse (1830-1914), como
ejemplos representativos de la pervivencia del mito en estos años de la primera
vanguardia podemos citar al estadounidense Ezra Pound (1885-1972), quien en su
poema “Hugh Selwyn Mauberley” del libro Personae (1909) recuerda el nacimiento de Venus, así
como al malogrado poeta ruso Ósip Emílievich Mandelstam (1891-1938), que le
dedica al tema este poema de 1910 titulado en latín “Silentium”, de su libro La
piedra (1913):
«Ella aún no ha nacido,
ella es la música y la palabra,
y por ello es de todo lo vivo
la unión inviolable.
Tranquilamente respiran los
pechos del mar;
pero, como loco, está claro el
día,
y la pálida espuma violeta
en el recipiente negroazulado.
¡Que hallen mis labios
la mudez inicial
como una nota cristalina
que es pura desde el
nacimiento!
¡Quédate como espuma, Afrodita,
y tú, palabra, vuelve a ser
música,
y avergüénzate del corazón, tú,
corazón
Fundido con el principio de la
vida!»”[45]
[1] “La Metamorfosis” d’Ovidi fou un conjunt de 15 llibres que narra la
història del món des dels seus inicis
fins a Juli Cèsar, en una combinació de mitologia i història, que fou
considerada una de les escriptures essencials en el desenvolupament del
Renaixement.
[2] Angolo Poliziano (1454-1494),
humanista i poeta italià, autor de les cèlebres “Orfeo” i “Stanzas”, entre
d’altres.
[3] Moya, Francisca (1998). “Los Céfiros del Nacimiento de Venus de Botticelli: una hipótesis”. A: Revista
Imafronte, Universitat de Murcia, Espanya. ( núm. 12-13). Pàg. 209.
[5] “El Nacimiento de Venus”. A: Obras de Arte. [en línia]. Guide to
Ufizzi Gallery Museum. URL: http://www.uffizi.org/es/obras-de-arte/el-nacimiento-de-venus-de-botticelli/ [última consulta: 5 d’octubre
de 2016]
[6] Informació extreta de: “La
trágica historia de Simonetta Vespucci, la mujer más bella del Renacimiento”.
A: Diari ABC (edició digital:
abc.es). Article publicat a: Medios y Redes, bitacoras.com. (11 de febrer de
2013). URL: http://www.abc.es/20111223/medios-redes/abci-simonetta-vespucci-botticelli-201112231020.html [última consulta: 5 d’octubre
de 2016]
[7] Rossi, Annunziata (1996). “Sandro Botticelli neoplatónico”.
A: Revista Acta Poetica. Universitat
Nacional Autònoma de Mèxic. (Vol. 17, núm. 1-2). Pàg. 263
[8] La corrent neoplatònica fou
aquella que intentava lligar elements greco-romans clàssics amb elements
cristians, i fou una de les corrents principals del Renaixement a Itàlia. .
[9] Rossi, Annunziata (1996). “Sandro Botticelli neoplatónico”.
A: Revista Acta Poetica. Universitat
Nacional Autònoma de Mèxic. (Vol. 17, núm. 1-2). Pàg. 263
[10] El Naixement de Venus (~1485),
Sandro Botticelli. [en línia]. Material Docent de la UOC. URL: http://materials.cv.uoc.edu/continguts/UW05_04143_00485/index.html [última consulta: 4 d’octubre
de 2016]
[11] Martín
González, Juan José (1974). Historia del Arte.
Editorial Gredos, Madrid. Novena edició
de 1999. (Volum II). pàg. 114
[12] “Su época parece dominada por la
filosofía neoplatónica de Marsilio Ficino (1433-1499) y su academia de la villa
de Careggi, regalo de Cosimo; allí desarrolló sus traducciones y comentarios de
Platón, que culminarían con su «Theologia platonica», en la que tendía a conciliar el platonismo y el dogma
cristiano sobre la idea de la revelación divina única […]”.Marías Franco, Fernando (1990). El
Arte del Renacimiento. Ediciones Anaya, Madrid. Segona Edició de 1998.
(Col·lecció: Biblioteca Básica, Serie: Arte). Pàg. 48
[13] Rossi, Annunziata (1996). “Sandro Botticelli neoplatónico”.
A: Revista Acta Poetica. Universitat
Nacional Autònoma de Mèxic. (Vol. 17, núm. 1-2). Pàg. 263
[14] El Naixement de Venus (~1485),
Sandro Botticelli. [en línia]. Material Docent de la UOC. URL: http://materials.cv.uoc.edu/continguts/UW05_04143_00485/index.html [última consulta: 4 d’octubre
de 2016]
[15] Letts, Rosa Maria (1985). Introducción a la Historia del Arte. El Renacimiento. Universitat
de Cambridge. Tercera edició de 1996. (Col·lecció: Introducción a la Historia
del Arte, Universidad de Cambridge). Pàg. 68
[16] Martín González, Juan José (1974). Historia del Arte. Editorial Gredos, Madrid. Novena edició de 1999. (Volum II). pàg. 114
[17] “El Nacimiento de Venus”. A: Obras de Arte. [en línia]. Guide to
Ufizzi Gallery Museum. URL: http://www.uffizi.org/es/obras-de-arte/el-nacimiento-de-venus-de-botticelli/ [última consulta: 5 d’octubre
de 2016]
[18] MuPart (2009). “El Nacimiento de Venus”. A: Memoria y significado: uso y recepción de
los vestigios del pasado. [en línia] [document en Word]. –enllaç disponible
per a descàrrega–. URL: http://mupart.uv.es/ajax/file/oid/979/fid/2070/EL%20NACIMIENTO%20DE%20VENUS.docx [última consulta: 10
d’octubre de 2016]
[19] Font de la imatge: http://www.abc.es/20111223/medios-redes/abci-simonetta-vespucci-botticelli-201112231020.html [última consulta: 5 d’octubre
de 2016]
[20] Martín
González, Juan José (1974). Historia del Arte.
Editorial Gredos, Madrid. Novena edició de 1999. (Volum II), pàg. 154
[21] Martín
González, Juan José (1974). Historia del Arte.
Editorial Gredos, Madrid. Novena edició
de 1999. (Volum II). pàg. 114
[22] Imatge: Font pròpia.
Composició triangular en vermell de el Naixement de Venus.
[23] El intel·lectuals
renaixentistes rebutgen l’art medieval i, per a denigrar-lo l’anomenen “L’art
propi dels Gots” –visigots, francs...
els que havien destruït l’Imperi Romà–
[24] Martín González, Juan José (1974). Historia
del Arte. Editorial Gredos, Madrid.
Novena edició de 1999. (Volum II). pàg. 7
[25] Letts, Rosa Maria (1985). Introducción a la Historia del Arte. El
Renacimiento. Universitat de Cambridge. Tercera edició de 1996.
(Col·lecció: Introducción a la Historia del Arte, Universidad de Cambridge).
Pàg. 20
[26] Martín González, Juan José (1974). Historia del Arte. Editorial Gredos,
Madrid. Novena edició de 1999. (Volum
II). pàg. 108
[27] Letts, Rosa Maria (1985). Introducción a la Historia del Arte. El Renacimiento. Universitat
de Cambridge. Tercera edició de 1996. (Col·lecció: Introducción a la Historia
del Arte, Universidad de Cambridge). Pàg. 70
[28]
Ibíd.
[29] Ibíd.
[30] Martín González, Juan José (1974). Historia del Arte. Editorial Gredos, Madrid. Novena edició de 1999. (Volum II). pàg. 120
[31] La corba praxiteliana és una
variant del contraposto creada i
usada per Praxíteles en el que la figura recolza el pes del seu cos en una cama
i atorga una postura tènuement corbada, sensual i subtil, .
[32] Martín González, Juan José (1974). Historia
del Arte. Editorial Gredos, Madrid.
Novena edició de 1999. (Volum II). pàg. 114.
[33] Vasari, Giorgio. “Sandro Botticelli, pintor de Florencia” A: Vidas
de los más excelentes pintores, escultores y arquitectos italianos desde Cimabue a nuestros tiempos. Catedra Editores, Edició de 2013. (Col·lecció: Grandes
Temas). Pàg. 196
[34] De Angelis, Rita (1980). Botticelli. Todas sus
pinturas. Rizzoli Editore, Milán. Primera Edició española de 1981.
(Col·lecció: Biblioteca gráfica noguer). Pàg. 3
[35] La Primavera (1480-1481) ,
Sandro Botticelli (1444-1510). Imatge extreta de: https://es.wikipedia.org/wiki/La_primavera_(Botticelli) [última consulta: 7 d’octubre
de 2016]
[36] Rossi, Annunziata (1996). “Sandro Botticelli neoplatónico”.
A: Revista Acta Poetica. Universitat
Nacional Autònoma de Mèxic. (Vol. 17, núm. 1-2). Pàg. 260
[37] Moya, Francisca (1998). “Los Céfiros del Nacimiento de Venus de Botticelli: una hipótesis”. A: Revista
Imafronte, Universitat de Murcia, Espanya. ( núm. 12-13). Pàg. 216
[38] Venus i Mart (1483), Sandro Botticelli (1444-1510). Imatge extreta
de: https://es.wikipedia.org/wiki/Venus_y_Marte_(Botticelli)#/media/File:Venus_and_Mars_National_Gallery.jpg [última consuta: 7 d’octubre
de 2016]
[39] Existeixen altres teories
sobre l’estat de Mart: que pot semblar adormit després d’haver mantingut una
relació adúltera amb Venus –muller de Vulcano–, que pot trobar-se en estat
d’embriaguesa o, fins i tot, que havia estat drogat amb la planta «Datura stramonium» que
sosté un dels sàtirs damunt seu. Vegeu la notícia completa a Diari ABC
(27/05/2010): http://www.abc.es/20100527/cultura-arte/boticceli-201005271650.html [última consulta: 10
d’octubre de 2016]
[40] L’adoració dels Mags (1475), Sandro Botticelli (1444-1510). Imatge
extreta de: https://es.wikipedia.org/wiki/Adoraci%C3%B3n_de_los_Magos_(Botticelli)#/media/File:Botticelli,_adorazione_dei_magi_uffizi.jpg
[última consulta: 7 d’octubre de 2016]
[41] La
Pietat (1495), Sandro Botticelli (1444-1510). Imatge extreta de: https://es.wikipedia.org/wiki/Piedad_(Botticelli,_Mil%C3%A1n)#/media/File:Sandro_Botticelli_015.jpg [ultima consulta: 7 d’octubre
de 2016]
[42] Imatge: Font pròpia. Venus de
Botticelli i Hermes de Praxíteles, corba praxiteliana en vermell.
[43] Imatges i informació extreta
de “Homenajes de John Bryne” [en línia]. URL: http://www.uiardejapis.es/autores/b/byrne/homenajes/270813_johnbyrne_sushomenajes/270813_johnbyrne_homenajesapintura.htm [última consulta: 10
d’octubre de 2016]
[44] MuPart (2009). “El Nacimiento de Venus”. A: Memoria y significado: uso y recepción de
los vestigios del pasado. [en línia] [document en Word]. –enllaç disponible
per a descàrrega–. URL: http://mupart.uv.es/ajax/file/oid/979/fid/2070/EL%20NACIMIENTO%20DE%20VENUS.docx [última consulta: 10
d’octubre de 2016]
[45] Orega Garrido, Andrés (2009). “El nacimiento de Venus en poetas españoles de Vanguardia”. A:
Revista Espéculo. Revista de estudios literarios. Universidad
Complutense de Madrid. URL: https://pendientedemigracion.ucm.es/info/especulo/numero47/nacvenus.html [última consulta: 10 d’octubre
de 2016]
Wow!! ¡Cuando decías que te gustaba escribir no lo decías por decir! Perdona, es broma, me ha encantado leer sobre algo que no sea hipertexto para variar. Si he de ser honesta Botticelli no es uno de mis artistas favoritos del Renacimiento. A diferencia de otros artistas que buscan hundirse dentro de la realidad, analizarla, descubrir su secreto, o como diría Argan, la experiencia, Botticelli, en cambio, pretendía sobrepasar, trascender la experiencia; perseguía en sus cuadros la idea de un bello ideal. Ese era en definitiva el fin ético y cognoscitivo del círculo cultural neoplatónico, al que Botticelli estuvo siempre profundamente ligado.
ResponderEliminar