L’Obra d’Art com a Document Històric
En
aquest assaig s’intentarà donar resposta a la pregunta de: per què es pot considerar
l’obra d’art un document històric? D’entrada, es dirà que sí que es pot
considerar-la, per un fet concret i obvi: l’obra d’art és el reflex de l’època
en que es concep. Un bon exemple d’obra d’art com a document històric pot ser La Llibertat Guiant al Poble (1830) d’Eugène
Delacroix (1789-1863): Es tracta d’una pintura històrica i reivindicativa: una
al·legoria. Tracta sobre la Revolució de 1830: En 1815, Napoleó va caure i a
França va començar l’etapa de La Restauració on es tornà, parcialment, a la
situació anterior a la revolució. Des 1815 fins 1830 tornen a regnar a França
la dinastia borbònica. La Revolució de 1830 és una revolució liberal/burgesa,
però com a tota revolució, la fa el poble.
Però
no sols la pintura s’ha de considerar un document històric: l’arquitectura hi
pot esdevenir tant o més. Un exemple molt clar és el Palau de la Música Catalana (1905-1908), que copsa la societat i la
cultura de la Catalunya modernista de principi segle XX, en una profusió de la
decoració i la integració de totes les arts. El Palau és la mostra de la lluita del la societat catalana i del seu
poder, de la unió entre poble i cultura –com seria l’exemple de l’escenari de
la sala de concerts, amb el bust d’Anton Clavé en una part i el de Beethoven en
l’altra– :
“És
possible parlar de Modernisme arquitectònic com d’una escultura compacta,
encara que no unitària, definida per una gran quantitat d’obres, i que es
produeix en un context social urbà econòmic i cultural que la contextualitzen
de forma molt clara.”[1]
Però,
malgrat una obra sigui capaç d’explicar la història coetània, és també molt
important el seu comitent: qui fou qui encarregà la Columna de Trajà (114 dC)? Aquesta columna –toscana amb pòdium i
base–
compta amb una estàtua de l’emperador Trajà a la part superior i tot el fust
està recobert de relleus amb detallades victòries de l’emperador. Si bé es cert
que fou l’últim emperador en incorporar províncies a Roma, aquests relleus
exalten i realcen les comeses d’aquest, distorsionant la història real: si en
aquest cas així fou, per què no en totes les altres obres que immortalitzen un
fet històric? Sense anar més lluny, un bon exemple seria el de Els Afusellaments del tres de maig
(1814) de Francisco de Goya: fa referència
a la Guerra del Francès; Goya era partidari de les idees de la revolució. Es
tracta d’una pintura coetània als fets; representa els fets ocorreguts els dies
2 i 3 de maig de 1808.
Per
tant, es pot considerar una obra d’art com un document històric objectiu i
universalment vàlid? La resposta és no, malgrat el conjunt d’obres dins d’un
context històric, correctament enteses i classificades, pot esdevenir una base
prou sòlida per entendre la història, però sense oblidar mai que tant l’artista
com el seu comitent tenen una ideologia envers els fets que ocorren i que,
d’aquesta manera, l’obra serà sempre un retrat subjectiu de la realitat.
Altrament, havent acceptat la premissa
de que les obres d’art constitueixen documents històrics per elles mateixes,
amb les seves discordances i ideologies de per mig, quina finalitat té
l’hipertext dins d’aquestes?
Si
s’imagina una pàgina web oberta en la que apareix El Naixement de Venus (~1845) de Sandro Botticelli (1444-1510),
primerament apareixeria la imatge de l’obra i la seva fitxa tècnica (nom, autor,
any, localització, període...). Amb la imatge en primer terme es capta
l’atenció del visitant. Una eina de lupa pot ajudar també a captar l’atenció en
els petits detalls –com seria en el cas de El
Matrimoni Arnolfini (1434) de Jan van Eyck (1390-1441), intentant observar
les diferents escenes que transcorren al
mirall que es troba al mig de la composició, on ell mateix es veu reflectit com
a testimoni de l’enllaç–.
És
també molt important la curiositat:
per exemple, el saber que la Venus de Botticelli està inspirada en Simonetta
Vespucci:
SIMONETTA
VESPUCCI, LA MUSA QUE INSPIRÀ A BOTTICELLI. Simonetta Vespucci fou la musa de
Botticelli i també el seu amor impossible; Simonetta es casà amb Marco
Vespucci, amic i veí de Botticelli. El pintor s’enamorà perdudament de la jove
de 16 anys al veure-la, convertint-la en la seva musa. Als 23 anys, Simonetta
mor a causa de la tuberculosi; Botticelli no pogué aguantar el dolor, i seguí
durant la seva vida obsessionat amb la seva bellesa, idealitzant-la en molts
dels seus quadres. Quan Botticelli mor el 1510, és enterrat als peus de la
tomba de Simonetta a l’església de Ognissanti[2].
Si
aquest tipus d’informació apareix com a pop-up
dins de la web de manera instantània en passar el cursor per sobre del nom de
Venus, ajuda en certa manera a la curiositat –i facilita la busca
d’informació–. S’ha de recordar que l’art no és sols per esser vist, sinó que
guarda sempre una càrrega: “Hem passat de «mirar» a «comprendre», a tenir en
compte el context, el moment històric, la classe social...”[3]
L’hipertext,
així, permet la lliure lectura d’una obra, en la que el visitant és capaç de
cercar i trobar què li interessa conèixer sobre l’obra de manera molt més
senzilla que si es tractés d’una transmissió de coneixement lineal –com és el
cas del llibre–, de manera que aquest pot perdre’s i endinsar-se dins del món
dels nodes i dels hipervincles que li permeten descobrir l’obra per si mateix.
Per
tant, l’hipertextualitat dota a l’obra d’art de sentit, al usar-la com una
espècie de transportador en el temps, que permet conèixer i analitzar els seus
antecedents sense perdre de vista l’actualitat, i alhora accepta la
“desorientació” i la “pèrdua” com quelcom positiu.
Es
veu així doncs que l’art és el reflex de la societat coetània on s’esdevé; que
els artistes mostren les seves inquietuds i les seves pors; que l’estètica que
domina cada època està copsada en les obres; que la cultura i els valors
transmesos són part intrínseca de les obres d’art i de les seves
interpretacions: en el cas de Susanna i
els Vells, Artemisa Gentileschi
pintà aquesta temàtica el 1610, plenament influïda per les seves turmentoses
vivències personals, on Susanna es veu violentada per la situació, mentre que
en èpoques anteriors, com seria el cas de la pintura d’Alessandro Allori
(1535-1607), del 1561, on Susanna es
presenta com una dona luxuriosa que pretén acontentar als dos vells que la
increpen[4]:
es denota així el canvi de mentalitat i de percepció de la dona, i de com
aquest és manifest en l’art.
[1] DOMÈNECH I GIRBAU, LLUÍS (2001). “Arquitectes
modernistes”. A: Modernisme i Modernistes. Primera edició. Barcelona:
Lunwerg Editors. Pàg. 35
[2] Informació extreta de: “La
trágica historia de Simonetta Vespucci, la mujer más bella del Renacimiento”.
A: Diari ABC (edició digital: abc.es). Article publicat a: Medios y
Redes, bitacoras.com. (11 de febrer de 2013). URL: http://www.abc.es/20111223/medios-redes/abci-simonetta-vespucci-botticelli-201112231020.html [última consulta: 7 d’abril de 2017]
[3] Campàs Montaner, Joan. “5 Claus per analitzar una obra d’art”. A : Didàctica de les Ciències Socials i TIC. Material Docent de la UOC. Pàg. 2[4] Campàs Montaner, Joan. “Artemisa Gentileschi”. A : Didàctica de les Ciències Socials i TIC. Material Docent de la UOC. Pàg, 14
[3] Campàs Montaner, Joan. “5 Claus per analitzar una obra d’art”. A : Didàctica de les Ciències Socials i TIC. Material Docent de la UOC. Pàg. 2[4] Campàs Montaner, Joan. “Artemisa Gentileschi”. A : Didàctica de les Ciències Socials i TIC. Material Docent de la UOC. Pàg, 14
Les característiques d’un hipertext permeten dotar a una obra d’art de la informació precisa, profunda i necessària perquè aquesta cobri vida en la ment individual i, de forma generalitzada, de la societat. Com a observadors d’una obra
ResponderEliminard’art hi podem reconèixer elements que ens són familiars però amb això no n’hi ha prou per comprendre-la. Cal anar a les connexions profundes que s’estableixen entre la tècnica, el format, l’autor, els receptors o el context històric de l’obra per a entendre una obra d’art i reconèixer-la com a document històri.
Tot i que no es pot considerar una obra d'art digital, La llibertat guiant el poble es una obra que Delacroix pinta com un tema actual amb la més estricta normativa compositiva acadèmica, situant la figura de la Llibertat la materialització plàstica de la idea. Així, aquesta obra és un símbol de la patria i la llibertat com essència de la revolució. De totes maneres l'obra porta implícita una estructura més profunda que permet una lectura multilineal traslladant part del poder de l'autor al lector.
ResponderEliminar